Monday, April 5, 2010

Manusia

Manusia

Aku xfaham la knpa manusia nie suka lupa diri, pentingkan diri,,,, yela...jawapannya sbb kita nie manusia.
Kite suka tengok orang, nilai org, kutuk orang ibarat sumenye xkene... x bgus... yang dia tahu.. dia yang  terbaik..dia yang terhebat... tapi kite sendiri xpernah sedar yang diri kita nie macam mana keadaannya bile menyebut tentang orang...menyebut tentang kebanggaan diri sendiri yang belum tentu sahih atau x..

Kenapa yek jadi macam tue,? xpernah kita pernah terfikir bahawa kalau kita xsuka dengan sesorg bermakna kita juga xdisukai oleh seseorang. Orang kata setiap apa yang kita buat, kita mesti dibalas dengan perbuatan yang sama makna nye. yang sama banyaknya. Sukar betul nak memahami manusia nie. Sedangkan kita nie hanya pelakon sementara atas dunia nie.. kenapa harus terjadi begini.

Tak pernah sedar ke kita bahawa kita nie sume manusia yang sama..takde perbezaan.. Kenapa kita nak judge orang sedangkan xde benda pon yang nk dijudge kn... Kita fikir hati dan perasaan kita dilukai.. Tapi pernah terlintaskah di hati kita yang kita pernah melukakan hati dan perasaan orang lain. Kenapa kita harus pentingkan diri kalau kita boleh berkongsi bersama. Suka duka, senang susah, tawa nangis..

Sedangkan hakikatnya bila kita susah baru kita ingat orang sekeliling kita.. Bila kita nangis baru kita nak mencari teman sebelah untuk menangis. Bila kita duka baru kita nak cari teman untuk mengadu.. malah ada yang meminta tolong untuk selesaikan masalah mereka. Kenapa tidak waktu kita mencari teman kita ketika kita suka bergembira,,kenapa tidak kita mencari mereka apabila kita senang,,, dan kenapa kita tidak mencari mereka ketika kita ketawa.. Susahnya untuk mencari kawan yang sejati... Kenapa??

Jawapannya mudah.... Sbbnya kita nie manusia...Manusia yang sering melakukan kesalahan.. Manusia yang sering alpa... Manusia yang tak pernah sedar diri.....Kenapa jadi begini..?

No comments:

Post a Comment